صفحه نمایشOLED(قابل انعطاف)
 
electro nic

صفحه نمایش OLED

OLED مخفف كلمات Organic Light Emitting Diode به معنای دیود نوری از جنس مواد آلی (ارگانیكی) می باشد. OLED نوعی صفحه نمایش یا مانیتور است كه از دو الكترود و یك لایه نازك با پایه كربن تشكیل شده است. این لایه نازك كربنی بین دو الكترود قرار می گیرد یكی از الكترودها كه كاتد است از جنس فلز است و الكترود دیگر یا آند از جنس یك ماده شفاف مانند شیشه است.لایه نازك پایه كربن از یك روزنه تزریق، یك لایه روزنه انتقال، یك لایه انتشار و یك لایه انتقال الكترون تشكیل شده است.
اساس كار این نوع صفحه نمایش یا مانیتور به این شرح است زمانیكه ولتاژ به یك سلول OLED اعمال می شود ارتباط آند و كاتد یا همان الكترودها از طریق لایه انتشار برقرار می شود. این جریان الكترونها از این لایه سبب تابش نور در آنها می شود. همانطور كه توجه دارید برخلاف مانیتورهای LCD كه در پشت لایه كریستال مایع احتیاج به یك یا چند لامپ وجود دارد در مانیتورهای OLED خود مانیتور یا صفحه نمایش نور لازم را تولید می كند.

فناوری صفحه نمایش OLED در اوایل سال 1980 بوسیله ایستمن كوداك اختراع شد. امروزه این فناوری در حال جایگزین شدن به جای فناوری LCD در تجهیزاتی مانند PDA ها و تلفن های موبایل است چون این نوع صفحه نمایش شفافتر، نازك تر و سریعتر است و نور بیشتری نسبت به مانیتورهای LCD تولید می كند و در عین حال مصرف برق آن هم پایین تر است به علاوه تولید انبوه آن ارزانتر تمام می شود.
کوچک بودن اجزای تشکیل دهنده سبب میشود که بتوان با استفاده از OLED کنتراست های بسیار بهتری ایجاد کرد. برای مثال قرار است که تلویزیون سونی با کننتراست 1000000:1 ارایه شود.

اما مشکل بزرگ فعلی OLED گران بودن آن است. به طوری که فرایند تولید سخت و بسیار گران قیمت آن فعلا این فن آوری را در دسترس عموم قرار نداده است. اما بعضی ها پیش بینی میکنند که ظرف 5 سال آینده خیلی از ما ها در خانه خود تلویزیون و نمایشگر OLED خواهیم داشت.



           
یک شنبه 1 دی 1392برچسب:, :: 21:16
ali

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 17196
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



کسب درآمد